Prečo je na oslave vzniku prvého Slovenského štátu tak smutno?

Dňa 15.marca 2008 sme sa zúčastnili pietnej spomienky pri hrobe nášho prvého prezidenta Dr. Jozefa Tisa, ktorú organizovala Slovenska Pospolitosť. Možno by som mala napísať osláv 69-teho výročia vzniku prvej Slovenskej republiky, ale na oslavu sa to veľmi nepodobalo.Kúpili sme kyticu, vzdali úctu, vypočuli si prejavy, zapálili sviečku …, ale o tom písať nechcem, všetko si to určite budete môcť prečítať priamo na stránke organizátora www.pospolitost.wordpress.com.

Skôr by som rada napísala niečo o veciach, ktoré si možno mnoho ľudí ani nevšimlo.

Zarazilo ma hyenistické správanie novinárov, ktorí sa pri honbe za vhodným záberom neštítili ani skákať a dupať po okolitých hroboch.

Zatiaľ, čo všetci nebezpeční a svet ohrozujúci extrémisti stali slušne a v tichosti na cestičkách okolo hrobu si spevom, prejavmi a modlitbou vzdávali úctu veľkému človeku, novinári dupali po miestach posledného odpočinku ľudí, ktorý mali v tomto prípade smolu, že ležia v jeho blízkosti. Predpokladám, že tento záber, ktorý sa mi podarilo nafotiť neuverejnia ani v jedných novinách, a tak ho dávam ako dôkaz, lebo by mi to asi malo kto veril.

Predsa len úcta k mŕtvym, je hlboko vštepená v každom človeku, v každej kultúre. Asi okrem novinárskej. Len mi je ľúto, že neviem, z akého mienkotvorného média bol dotyčný človek, ktorého sa mi podarilo zachytiť. Nebol však jediný, len, keďže nie som profesionálna fotografka, nestihla som viac záberov.

Zaujímavou skúsenosťou bolo pre nás aj stretnutie so zahraničnou Slovenkou, ktorá síce momentálne žije v Bratislave, ale inak sa narodila v Írsku.

Táto dievčina sa nám prihovorila hneď pri vchode na cintorín a priznávam, že sprvu nás svojimi otázkami dosť zaskočila. Vypytovala sa nás na všetko. Čo sa tu deje? Kto to je? (myslela SP), Či sme s nimi alebo proti nim? Prečo sme tu? Dosť zvláštne otázky, že?

O všetko sa veľmi živo zaujímala a ničomu viac menej nechápala. Robila si fotky do telefónu a všeličo si zapisovala.

Až neskôr sme sa od nej dozvedeli, že celý doterajší život strávila v Írsku a Anglicku, a až teraz pred nedávnom došla na Slovensko. Má síce rodičov Slovákov, ale o našich dejinách nevedela skoro nič.

Najzarážajúcejšia a najviac na zamyslenie bola však jej posledná otázka. Spýtala sa: A keď oslavujete takú veľkú vec ako založenie prvého Slovenského štátu, prečo je tu tak smutno? Prečo nie sú v meste žiadne oslavy, zábavy, ohňostroje? Veď je to veľká vec.        

7 odpovedí

  1. Na Slovensku je veľa organizácíí, ktoré si uctievajú slovenské dejiny, ktorých neodľučiteľnou súčasťou je aj pán Dr. Jozef Tiso…bohužiaľ sa tieto organizácie zaraďujú pod hlavičku extrémistické. Hoci nechápem čo je na tom zlé veď dejiny sú dejiny…nikto z nás sa raz nezobudil a nevymyslel si ich… ja som toho názoru, že tak ako sa je štátny sviatok 1.január, lebo 29.august tak aj 14.marec by mal byť jeden z nich..nakoľko si myslím, že zato že Slovensko vôbec existuje a neni rozdelené vďačíme práve Dr. Tisovi a jeho vtedajšiemu rozhodnutiu. A tento fakt by si mal vážiť každý jeden Slovák.

  2. Treba sa zjednotit aspon v ten jeden den, pokial ide o rozne nacionalistické organizácie. Dohodnúť sa, príst všetci naraz aby všetci videli, že je to sviatok všetkých Slovákov, sviatok národný a celoslovenský. Celonárodná púť a nielen zraz piatich skínov v bomberach a maskáčoch.

  3. Na stráž!
    No snáď to budúci rok bude naozaj celoslovenský sviatok a ozajstné slávnosti.Tú írsko- slovenskú slečnu treba poslať aj túto sobotu do Maduníc, nech sa dozvie niečo viac o našej histórii.

  4. kiež by sme mali na ňu kontakt…..aj keď spočiatku sa nám javila naozaj všelijak….no neskôr sme pochopili, že naozaj nevie nič o Slovensku

  5. sviatok vsetkych Slovakov ,,a nielen zraz piatich skínov v bomberach a maskáčoch.” :-))

    skoda ze si to iba malo ludi uvedomuje….

  6. I. … neviem ako si vysvetlit tvoj prispevok .. lebo ja osobne som tam bola a veru myslim, ze nik tam nebol ani v maskacoch ani v bombere …. praveze aspon teda clenovia SP boli v oblekoch …. nie som clen SP ak by ma niekto chcel obvinit, ze ich vychvalujem ….

  7. na take sviatky sa musí isť pekne oblečení je jak nejakí vyholený bombermanisty🙂 už sa treba aj obliekať nenapadne nech nie si takí napadni a potom dokážeme viac!

Pridaj komentár

