Študenti verzus policajti, dôstojnejšie bývanie verzus komfort v práci

hlavu horeV sobotu som si na aktualne.sk prečítala nadpisy dvoch, za sebou idúcich správ.

„Bývanie na niektorých internátoch zdraželo“ a „Ministerstvo vnútra nakúpi kancelársky nábytok za takmer milión eur“

V prvom, v podstate pesimistickom článku sa človek dozvie, že v mnohých vysokoškolských internátoch na prelome rokov bytné zdraželo cca o 10%. Všetci svorne popierajú vplyv príchodu eura a vyhovárajú sa na zvýšené náklady, ale … Ja som čo sa týka tejto témy veľmi veľký skeptik na to, aby sa mi to nejako pozdávalo. Už len z toho dôvodu, že v jednom meste, číže pri jednotných cenách za energie na niektorých školách, zdraželi menej, na iných viac a na ďalších vôbec. Ale zase študenti netešte sa, od nového semestra zdražejú pravdepodobne aj tí, čo to teraz nestihli. Takže buď viacej prežmýkate rodičovské peňaženky, alebo si nájdete ďalšiu brigádu. A to sa tvárme, že všetci máte toľko šťastia, že ste ten internát dostali.

Oproti tomu, druhá správa je plná optimizmu a radosti. Policajti dostanú na svoje ministerstvo nové drevené stolové zostavy, skrine a kontajnery, otočné kancelárske stoličky a kreslá, rokovacie stoličky a kreslá, robustné konferenčné kreslá s veľkou variabilitou a konferenčné  stolíky. A celý tento špás bude stáť daňových poplatníkov bez DPH 990 433 eur (29,837 milióna Sk). Čiže v realite a s DPH cca 1,179 milióna eur a 35,5 milióna našich starých dobrých korún. Ale aby som Vás ukľudnila, že fakt sa snažili byť šetrní, tak zacitujem autora článku „Kritériom na vyhodnotenie ponúk bola najnižšia cena“. Nesnažím sa ani trochu si predstaviť, aká by bola tá cena, keby nevybrali najlacnejšieho, ale toho, čo má najlepšie konexie.

Spomínam si na svoje prvé dni a celé roky na internáte. Ako sa moja mama s nostalgiou smiala, že od jej štúdia sa tam nič nezmenilo a keby som bývala na tej izbe, kde ona, tak spíme v tej istej posteli. Teda zmenilo, všetok nábytok je od jej čias veľmi roztrepaný a polorozpadnutý. Neviem, či sa od vtedy toho na internátoch veľa zmenilo, ale určite je stále veľa ľudí, ktorý by bývať chceli a potrebovali, ale nemajú kde.  Podľa prvého článku je to presne 11 357 ľudí.

Ale bavme sa o tých šťastlivcoch, ktorí to ubytovanie majú. Pár príkladov, ako sa na niektorých vysokoškolských internátoch žije pre tých, ktorí to nepoznajú. Spoločné toalety a sprchy, kde si rád, keď ti tečie teplá voda a nenachytáš tam plesne na nohách, poschodové postele, skrinka s odpadnutými dvierkami, rozkývaná stolička, žiadna chladnička ani záclony a ošarpané steny, dvojplatnička na celé poschodie (v mnohých prípadoch fungujúca len polovične), špeciálne platby za elektro spotrebiče. To je rýchla prechádzka dennou realitou života niektorých študentov.

Zatiaľ, asi našťastie, som nebola v žiadnej kancelárii na ministerstve vnútra, ale akosi sa mi nechce veriť, že by tam mali steny polepené plagátmi, aby zakryli škvrny a opadanú omietku. Alebo, že nejaká úradníčka na WC skladá dosku po chlapovi a dumá ako sa vycikať, aby si nezamočila sukňu, či v zime vešia igelitky na okno, aby sa jej nepokazilo jedlo.

Kladiete si aj vy po tomto všetkom otázku, prečo investujeme radšej do úradníkov a ich komfortu miesto do študentov, ktorí sú vlastne budúcnosť tohto národa? A bol nábytok na ministerstve v takom žalostnom stave, že sa musí meniť? Teda ešte žalostnejšom ako na internátoch? Ak áno, tak samozrejme úplne súhlasím s jeho výmenou, lebo je ozaj nedôstojné, aby ľudia fungovali v takom prostredí. Alebo je to nedôstojné len pre niekoho? Viem, že niekomu sa to možno zdá  banálne rozoberať kam kúpiť novú skriňu. Mnohí si povedia, že či už nemám čo riešiť, kde sa pozastavujem nad týmto. V podstate majú pravdu, mám. Ale na tomto absurdnom príklade som sa snažila poukázať na to, ako sa u nás rozdeľujú peniaze na veci podstatné viac a nepodstatné.  Peniaze, ktoré sú vlastne našimi peniazmi. Všetci, sa na ne v podstate skladáme z našich daní. A ja by som veru oveľa radšej prispela na zariadenie izieb študentom. Vraví sa, že všetko je otázkou priorít. Ale čie sú toto priority?

Jediné, čo ma mrzí je to, že sa nábytok nekupuje na ministerstve školstva. To by bolo absurdno dokonalé.

5 odpovedí

  1. plne súhlasím, ďalším príkladom ako sa úžasne žije študentom je aj nákup učebníc, pre tých ktorí neštudujú v skratke len toľko že minulý semester ma stál n aknihách 7800sk ciže mesiac práce len na knihy a teraz tu máme ďalší semester :-)))) a potom neporušujme autorské práva :-)))

  2. to je už len čerešnička na torte…a keď ten dotyčný popri tom platí ešte aj internát, tak je to na zrujnovanie😦

  3. a potom este prides na skusku a sa dozvies ze pan doktor ma zlu naladu a rozhodol sa ze to dnes da len polovici. Pripadne sa ti dostane hodnotenie…vratte sa ked vam dorastu vlasy..radost studovat…

  4. awojte, neviete kolko stoji semester na policajnej akademii?? priblizne??? pocula som ze okolo 20 000,-???

  5. Ja by som doplnil, že ono by to vyzeralo na tých internátoch inak, keby tam bývali ľudia a nie zvieratá. Často si vravím, že keď majú byť vysokoškoláci budúcnosťou národa, tak zbohom a dovidenia. A že si úradníci doprajú, tak to sa v komunistickom zriadení nečudujem. Každému toľko, koľko potrebuje a oni potrebujú veľa.🙂

Pridaj komentár

