Niekto dáva somálskym pirátom informácie spravodajských služieb – Victor Thorn

hlavu horeVysielaní z materskej lode v Adenskom zálive tucty pirátov vyzbrojených protitankovými strelami, kalašnikovmi a lodnými hákmi vyrážajú z rýchlych člnov, aby sa zmocnili inej lode, nasmerujúc ju do prístavu Eyl v Somálsku. V tomto roku africkí piráti uniesli okolo sto plavidiel, získajúc za výkupné približne 150 miliónov dolárov. Tieto platby sú ukryté vo vodotesných kufríkoch, vyhodených do oceánu zo špeciálne označených helikoptér.

Stávajúc sa z týždňa na týždeň drzejšími. Piráti ani nie tak dávno uniesli ukrajinskú loď vezúcu sovietske tanky, raketomety a muníciu v hodnote 30 miliónov, saudskoarabský super tanker naložený ropou za 100 miliónov; britskú luxusnú výletnú loď, japonský chemický tanker, loď s charitatívnou pomocou OSN, neúspešným cieľom boli taktiež americké zásobovacie lode.

Momentálne sa v somálskych prístavoch pri prebiehajúcich vyjednávaniach medzi pirátmi a majiteľmi lodí zadržiava prinajmenšom 17 plavidiel a 300 námorníkov.

Problém nabral taký medzinárodný význam, že moria obklopujúce Afriku stráži NATO, Čína, U.S.A., EÚ, Rusko, India, Francúzsko a Veľká Británia, Južná Kórea a Japonsko pridanie sa k tejto koalícii zvažujú. Na ochranu ich záujmov teraz túto oblasť križujú vojnové lode, krížniky, helikoptéry a jadrové ponorky, aby bojovali s tým, čo niektorí nazývajú “epidémiou morskej mafia”.

Newsweek uvádza, že niektorí majitelia lodí začali svoje lode obtáčať ostnatým drôtom, aby zamedzili pirátom vylodenie na palubu. Ďalšie prostriedky zahŕňajú elektrickým prúdom nabité drôty, vysokotlakové vodné delá a akustické zariadenia ďalekého dosahu (IRAD), ktoré vytvárajú mučivú zvukovú stenu schopnú ohlušiť a roztrhnúť ušné bubienky nádejných pirátov.

Napriek týmto snahám sa somálske pirátstvo stalo prekvitajúcim odvetvím. Výška výkupného predčí rozpočty niektorých provincií, ako je napríklad Puntland. Piráti sa dokonca pýšia oficiálnym hovorcom (Sugule Ali), kým vodcovia syndikátu prebývajú vo vilách, jazdia importovanými luxusnými autami a otvárajú špeciálne reštaurácie pre obyvateľstvo starajúce sa o pirátov a ich rukojemníkov. Na presun svojej nelegálne získanej hotovosti ju prepierajú buď cez Keňu (ktorej finančný system ročne preperie špinavé peniaze v hodnote okolo 100 miliónov dolárov), alebo cez hawalu – neformálnu sieť podobnú Western Union v islamskom svete, ktorá nezanecháva žiadne papierové stopy, žiadne záznamy, a nie je regulovaná vládou.

Nedávna správa Bureau of International Narcotics tvrdí, že v súvislosti s týmito aktivitami “nedošlo k žiadnym zatknutiam či žalobám za pranie špinavých peňazí”.

Fenomén moderného pirátstva začal svoju existenciu v roku 1991, keď vojenskí vodcovia zvrhli somálskeho diktátora Mohameda Siada Barreho. Bez existencie efektívnej ústrednej vlády, rybári v tomto regióne si začali všímať, že zákony voči nelegálnemu rybolovu pozdĺž ich 1800-míľového pobrežia sa neuplatňujú, a obviňovali medzinárodné spoločnosti, že v ich vodách sa zbavujú toxického alebo nukleárneho odpadu. S ohrozením ich životov a živobytia, spolu s masovým hladomorom a pokračujúcou vojnou proti Etiópii, z tohto chaosu vyšli také zločinecké syndikáty, ako klan Madžartín (Majarteen).

Hovorca Sugule Ali túto situáciu charakterizuje takto: “Nepovažujeme sa za námorných banditov. Jednoducho len naše moria strážime. Považujte nás za pobrežnú stráž.” Ďalší vodca pirátov, Asad Abdulahi, dodáva: “Nepovažujeme únos za zločin, ale za cestnú daň, pretože nemáme žiadnu ústrednú vládu, ktorá by naše moria kontrolovala.”

Problém je oveľa komplexnejší. Dôkazy dokazujú, že časť peňazí z výkupného smeruje k al-Shabaab, tritisícčlennej povstaleckej skupine, založenej v roku 2004, ktorá je zapojená do bombových útokov, prestreliek a ďalších násilností proti etiópskym vojakom a somálskej vláde.

Keďže cez Adenský záliv, prechádza 30 percent svetovej ropy, africký mys vedúci k Indickému oceánu je oblasťou globálneho významu. Ešte strategickejším sa stáva pri zvážení krádeží sofistikovaných zbraní – predávaných v tajných obchodoch so Sudánom – nespomínajúc desaťnásobný náraz v cenách poistného pre lode plávajúce v tejto zradnej oblasti.

Niektorí však naznačujú, že somálske pirátstvo je v skutočnosti ospravedlnením pre isté krajiny, aby udržiavali svoju námornú nadvládu. Na strane druhej, Jeff Stein zo CQ Homeland Security píše, že “tieňové postavy v Európe a iných častiach sveta ťahajú za nitky, riadiac únosy lodí zo zoznamov plavidiel a satelitnej navigácie.”

Na to cituje experta CIA na Afriku: “Načasovanie a znalosť toho, na ktoré lode zaútočiť, sú na pirátov príliš dobré.”

S týmto súhlasia novinári Patrick Mayoyo a Lucas Barasa. Somálsky vojenský policajt im povedal, že “z pirátstva profitujú neidentifikované západné krajiny. Títo piráti majú dobré prepojenia, a niektorí pracujú s mafiami a ďalšími medzinárodnými zločincami, ktorí ich zásobujú zbraňami cez krajiny ako je Jemen.” Posledná skupina vidí ako hlavného páchateľa Izrael, tvrdiac, že tí nie sú skutočnými pirátmi, ale sponzormi, ich cieľom má byť šírenie pirátstva, aby sa Červené more so saudskoarabským pobrežím stalo medzinárodným poľom pre boj proti “islamskému terorizmu”.

Aby sa veci ešte zhoršili, mandáty OSN zakazujú členom posádky na obchodných lodiach nosenie zbraní, a neumožňujú prienik na lode, ktoré boli unesené.

 

Victor Thorn je dôsledným výskumníkom, novinárom a autorom mnohých kníh o 11. septembri a Novom svetovom poriadku. Medzi ne patria knihy 9-11 Evil: The Israeli Role in 9-11 a Phantom Flight 93.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: