Byť futbalový fanúšik znamená byť nepriateľ svojho klubu?

spartak-trnava-slovan-fanusikovia-bitka-vytrznosti-ctkNie som žiaden futbalový fanúšik a v živote som bola možno na 2 zápasoch. Preto berte toto moje zamyslenie sa len ako pohľad laika. Takisto nechcem uraziť naozajstných fanúšikov, ktorí chodia na štadióny pozerať na to ako sa lopta kotúľa a naháňa ju niekoľko ľudí. A nie je to ani kritika Slovana a jeho fanúšikov.

Postreh laika číslo 1: V utorok sa mala na slovanistickom štadióne konať veľká sláva. Oslava tohtoročného majstrovského titulu, spomienka na obrovský triumf v roku 1969, keď  presne pred 40-timi rokmi Slovan vyhral Pohár víťazov pohárov a ako bonbónik pre fajnšmekrov, priateľský zápas s talianskym Neapolom a na záver veľký ohňostroj. Môjmu laickému oku sa tento deň javí ako futbalový sviatok pre fanúšikov tohto belasého klubu.

Postreh laika číslo 2:Keď mám niečo alebo niekoho rada, chcem pre neho to najlepšie. Čiže, keď o sebe tvrdím, že som skalný fanúšik, tak som ten najvernejší, a preto chcem pre svoj klub len to najlepšie. Pod pojmom najlepšie pre futbalový klub si ja predstavujem veľa vyhratých zápasov, pekný stále plný štadión a v neposlednej rade peniaze pre klub, ktoré toto všetko prinášajú a sú potrebné na rozvoj klubu.

Keď si to spojím tak ten naj fanúšik je ten, ktorý dôjde na zápas, teší sa a tlieska keď sa darí jeho klubu, smúti keď sa nedarí, kúpi si tam studené párky a teplé pivo, vypíska rozhodcu, ak je dôvod, stretne sa s kamošmi a po zápase odchádza domov spokojný alebo smutný, už podľa toho ako dopadol zápas Avšak vždy s pocitom príjemne stráveného popoludnia.

To, čo sa však v poslednej dobe deje na štadiónoch a v stredu sa stalo na Slovane nemá s mojím, zrejme romantickým a laickým pohľadom nič spoločné. Počas najväčšej parády niekoľko fanúšikov vtrhlo na hraciu plochu a v početnej prevahe brutálne napadlo usporiadateľov. V podstate som ani nepochopila prečo. Hlavne, keď to bol zápas na ich materskom štadióne. Doteraz som totiž registrovala len útoky hostí na domácich, ale toto bola zrejme nejaká oslavová novinka. A to nie je jediná vec, ktorej logika mi ako laikovi na výčinoch týchto „tiež fanúšikov“ uniká.

Teraz jeden čisto praktický pohľad. Či  sa to niekomu páči alebo nie, peniaze sú dôležitá vec pre fungovanie klubu. A ako chuligáni pomáhajú svojmu klubu? Pobijú sa na zápase. Ako následok ich činu je trest pre ich  klub. Ten sa zväčša vymeria buď finančný alebo iný, ale vždy s dosť veľkými finančnými následkami. Niekoľko zápasov bez fanúšikov, oprava poškodeného štadiónu a podobné pokuty. V konečnom dôsledku s toho všetkého vyjde ich klub ako poškodený a s veľkou stratou. A to ani nevravím, aké meno to prináša klubu a ich „fanúšikovským združeniam“.

Takže suma sumárom. Aj keď do toho nevidím, predsa si myslím, že na tomto druhu „zábavy“ je niečo nedomyslené a smradľavé.

27 odpovedí

  1. moj nazor je opacny….SBS a policia sa casto sprava dost arognatne a pozname to zo svojich akcii.v kazdej karjine byva vacsinou zvykom ze oslavi majstra oslavuju aj fanusikovia a neviem preco by ich nemohli oslavit spolocne s fanusikmi na hraciej ploche. Ked vsak zacnu tito psy SBS bezdovodne byt ludi/teda kvoli tomu ze si chchu podat ruku zo svojimi oblubenymi hracmi/ ani nic ine nemozu cakat.teleskopy obusky atd nic nove v rukach SBS na fotbale a ked mozu preco si neudret .teraz sa ale prepcitali: a ak si myslite ze hovorim od veci tak mrknite na fotbal s tohoto tyzdna v Dunajskej.ovsem toto ste asi v TV nevydeli ,hlavne ty co po zhliadnuti sprav na jojke a markize idu pisat podobne clanky….

  2. ,,Takže suma sumárom. Aj keď do toho nevidím, predsa si myslím, že na tomto druhu „zábavy“ je niečo nedomyslené a smradľavé.,,

    chlacpi sa vedia branit kdezto my ako sme videli aj 14marca nie….

  3. “Počas najväčšej parády niekoľko fanúšikov vtrhlo na hraciu plochu a v početnej prevahe brutálne napadlo usporiadateľov. V podstate som ani nepochopila prečo.”

    Neda mi nereagovat… Kazdy, kto kritizuje spravanie sa fanusikov voci usporiadatelom, policajtom a podobne nevidi, ako sa policajti a usporiadatelia spravaju k nam – fanusikom… Ako fanaticky fanusik mam za sebou par vyjazdov na stadiony do inych miest. Neraz sa stalo, ze na nas zautocili uplne bezdovodne, ci uz slovne, alebo fyzicky… od debilnych poznamok pri vesani vlajok, az po nejaku tu nakladacku obuskom, ci strhavanie vlajok pri radosti, ked padne gol (nemam tym na mysli trhanie sedaciek a podobne, ale vesanie sa na plot, maximalne nejake pyro… tymto zdravim sasov v oranzovych vestach z finale pohara v senci. Ste super! …este teraz mam modrinu…)

    Na zapase o ktorom je tento clanok som sice nebol,ale neverim tomu, ze ich napadli bezdovodne. Usporiadatelia a prislusnici PZ SR niesu taky nevinny, ako ich vzdy vykresluju media a z ich strany takmer vzdy prebehne nejaka provokacia… a slovanisti v jednom z vyhlaseni tvrdia, ze ich napadali cez 2. polcas…

  4. to sa tu uz budu trepat clanky o takychto nezmysloch? a ja ze toto je politicky blog.

  5. nsinfo.org: a na to si dosiel ako? nie nie je to len politicky blog .. je to blog o zivote
    Horst a bendzo: to nebola kritika a je to tam aj napisane, pisala som to ja a fakt do toho nevidim, takze som ani nikoho neodsudila, preto nechapem, preco odsudzujete hned vy mna aj ked som vopred napisala, ze to nie je ani kritika, ani nic podobne .. preoste ako zena a uplny laik to vidim takto, videla som aj co sa dialo v DS a aj na petrzalskom stadione, len z TV nakolko ma fotbal vobec nezaujima a ani nan nemam cas …. len proste vzdy bolo nieco dolezitejsie na pisanie clankov …. ako kludne sa necham poucit, ale neviem, preco ma mate hned “napadat”

  6. ,,Aj keď do toho nevidím, predsa si myslím, že na tomto druhu „zábavy“ je niečo nedomyslené a smradľavé.,,

    neviem preco nazyvas nutnu obranu smradlavym sportom

  7. …ja neodsudzujem ani nenapadam, len sa snazim uviest veci na pravu mieru… 🙂

  8. chuliganizmus je kravina Nikdy viac bratrovrazedne vojny!!!!su omoc vacsie a dolezitejsie problemi nez sa rubat s niekym kvoli tomu ze on je z trnavy a ja z blavy ,pritom nazorovo a politicky taky isty,ovsem je rozdiel St.pauli a AS Trencin,dubravka a podobne bolsevicke sracky kryte antifasizmom to treba mlatit a ked si vyvesia slovensku vlajku hentaka chamrad ,nema narok na prach😀

  9. Horst: nazvala som to smradlave, lebo niektore veci mi az taka nutna obrana nepridu … napiklad co ukazovali minule nejakeho primitiva co hadzal na usporiadatelov z tribuny kus betonu …. to sa neda ani pochopit .. a hlavne ked medzi tymi usporiadatelmi su vela krat aj nasi ludia .. poznam nie jedneho co si takto privirada a su to ludia verny nasej veci a mnohy urobili pre nas viac ako vsetci chuligani dokopy

  10. no mne nedá tiež zareagovať. Pár výjazdov mám za sebou už aj ja aj v zahraniči tak ako sa správajú sbs a policajti u nás sa nesprávajú asi nikde. Pár krát som mal možnosť zažiť ich demenciu v priamom prenose ked iba čakali do koho by si udreli. A myslím si že sbs na slovane tiež neboli bez vinny a podla mojho názoru škoda že nedostali ešte viac.
    A k tomu chuligánstvu nech sa bijú medzi sebou slovan a trnava žilina a nitra atď. keď ich to baví prečo nie. Dokonca vela tých chuligánov už dnes nemá z NS nič spoločne proste sú verní klubu,družbe a k chuligánstvu to je ich život.

  11. Kludne nech sa biju ty co sa chcu bit v dost dalekej vzdialenosti od normalnych fanusikov a slusnych ludi…myslim si este ze bitie na stadione je aj tak ovela bezpecnejsie ako ked lietaju kamene…ale sice ked uz napadaju tazko odenci tak je to uz jedno tiez biju kazdeho hlava nehlava…A to ze usporiadatelia si dost casto vybijaju zlost na fanusikov je aj prete lebo nestalo sa to raz co sme kricali na stadionoch nieco na nich a ich matky😀 …dalo by sa o tom podla mna pisat do nekonecnaa…takze konecne riesenia sa budu asi tazko hladat..

  12. Fotbal dlhe roky bojkotujem.Novinary samezrejme vzdy otacaju pravdu a pred zrakom verejnosti su fanuskovia najvecsia zgerba.Policia a sbs ak vidia prevahu vo svojich radoch si okamzite najdu zamienku k utoku na fans,v hlavach maju zafiksovane ze co fanusik to zlo.Druha vec na fotbale v farbach opacnych vzdy najdem vela priatelov s ktorymi mame spolocne aktivity.samozrejme okram šovinistickych DAC.

  13. vsetky argumenty beriem … len akosi ste reagovali len zo strany fanusila chuligana ale nik z vas nezareagoval zo stranka fanusik.. priatel klubu, tie tresty a postihy pre klub ako dosledok vasho spravania, to je to, co ja nerozumiem ….. preco je pre vas dolezitejsia nejaka bitka alebo boj s SBSkarom, ako to, ake nasledky vase pocinanie sposoby vasmu klubu … toto mi nejako vysvetlite …. lebo ok sbskar je blby zmlatim ho (aj ked ten sbskar napriklad na tom slovane podla mna dostal od niekoho pokyn, ze vas tam nema pustit .. ale toto nie je o slovane je to vseobecne)…. ale co dalej?

  14. Admin: Finančné tresty klubom ukladajú športové zväzy. Tieto tresty sú z roka na rok vyššie, čo je spôsobné zvyšujucou sa kriminalizáciou divákov zo strany športových zväzov, či médií (o príčinách teraz nohovorme), t.j. to čo bolo pred 5-10 rokmi bežné a tolerované (pyro, niektoré vlajky, pokriky) je dnes trestané stále viac. Športové zväzy majú asi vo všetkých populárnych športoch monopol na svoj šport, t.j. klub nemôže zo zväzu vystúpiť a prejsť do iného, ktorý by napr. nedával pokuty. Dokonca podľa nového zákona o organizovaní športových podujatí by vystúpenie zo “zlého” trestajúceho zväzu klubu nepomohlo, keďže pokuty už môže udeľovať AJ samospráva či štátna správa.
    Fanúšik klubu nie je zvyčajne v našich končínách jeho členom, alebo vlastníkom (akcionárom). Z druhej strany, vedenie klubu v profesionálnom športe väčšionu netvoria jeho fanúšikovia. Tu je príčina toho “preco je pre vas dolezitejsia nejaka bitka alebo boj s SBSkarom, ako to, ake nasledky vase pocinanie sposoby vasmu klubu” – vedenie klubu a jeho fanúšikovia sú často dve konkurečné skupiny bojujúce proti sebe, pričom každá zo strán tvrdí, že daný klub “zastupuje”.
    Následok je taký, že kým zo strany fanúšika klubu je nepredstaviteľné ustúpiť častokrát nezmyselnej požiadavke zväzu (zákaz niektorých pokrikov, vlajok, pyra…), vedenie klubu je z predtým spomenutého dôvodu (zväz má na šport monopol) ustúpiť prinútené. Avšak kým v rámci konkurenčného boja týchto dvoch skupín má vedenie “páky” na presadenie svojich požiadaviek (sbs, usporiadatelia, polícia, súdy), fanúšikovia častokrát nie čo občas vedie fanúšikov klubu k násilným činom, ktoré sa z pohľadu laika javia ako činy proti klubu.
    Možno to nie je celkom zrozumiteľne napísané, ale o tejto problematike by sa dalo diskutovať hodiny na špecializovaných weboch, preto je to ťažké vysvetliť laikovi pár vetami.

  15. Tuto by somr ad nieco k tomuto poznamenal. Bitku zacali hlavne kamarati s Brna.

  16. prave som si to precital este raz a naozaj premyslam ktory inteligent to pisal… Autor asi na riadnom futbale v zivote nebol a aj ked bol tak najviac na neutralnej tribune… O vsetkom vie s TV ale ide tu niekoho odcudzovat… Toto je jeden s mala clankou ktory si zasluzi tu nebyt🙂

  17. nakalas: uz som napisala, ze som to pisala ja a aj v clanku je napisane, ze som bola na fotbale mozno 2x a v potstate ma tento sport vobec nezaujima, keby som bola fanusik asi by som nepisala to, co som napisala…. tak isto som napisala, ze nikoho neodsudzujem … to skor odsudzujes ty mna .. nehnevaj sa, ale to ako nemozem mat svoj nazor? To sme to uz teda pekne dobacovali … keby som sem napisala, ze vsetci chuligani su ko…ti tak nepoviem, ale praveze som napisala pohlad laika, bez odsudzovania alebo urazania, proste nazor cloveka co do toho nevidi …. ty si nerobis na nic nazor? to je mi ta potom dost luto .. lebo parveze tym, ze sa zaujimame o veci okolo seba sa vzdelavaem a napriklad vdaka takemu z. ktory to tu normalne vysvetlil som aspon zhruba pochopila aj ja o co ide

  18. uf sa nedivim ze sa citis zle na futbale ked si napisala ze si das ,,studené párky a teplé pivo” toho by som sa bal viac jak chuliganov a keby mam z necoho obavy tak z policie lebo chuligani by mi dali dve tri po papuli a bolo by ale pojebany policajti by ma tam mlatili a nevedeli by kedy mam dost asi az keby uz lezim a ledva zijem

  19. zase ma niekto pochopil😦 ja osobne by som si nedala napriklad pivo ani studene ani teple …. ale pokial viem gtak sa to hovori …. a ani som nenapisala, ze sa na futbale citim zle … som napisala, ze ma futbal nebavi …. a to snad nie je trestne … ja svoju energiu a prostriedky minam na veci, ktore su mojej vlasti a “mojim” ludom urcite prospesnejsi ako peniaze vyhodene na “ochranu” stadiona pred blaznami, ktorym je jedno, ze minaju nase peniaze na svoje bitky, samozrejme cest vynimkam

  20. dnes som videla video zo zapasu Slovan – Trnava … mala som chut na dalsi clanok ale zase by to bolo o tom istom, ale komentar si neodpustim .. aj ked sa ma tu par ludi snazilo presvedcit ake je to vsetko OK .. musim skonstatovat len jedno … NEVERIM … mne veru neprislo ale ani trochu normalne ako tam po sebe hadzali kamene … to je podla niekoho normalne? Hadzat po niekom kamene len preto lebo fandi inemu klubu?? Toto je ta radost zo sportu???

  21. hehe a pozri si nake ultimaty,M.M.A alebo dobry boxersky zapas,sorry ale toto zenske nikdy nepochopia🙂
    a to je dobre🙂

  22. aaale box je nieco ine podla mna …. tam ide o to, ze sa medzi sebou mlatia dvaja ludia, fotbal je podla mna o tom ze niekolko ludi nahana loptu🙂 hrala som dlhe roky volejbal, chodila na hokej ale nikde som nevidela ze by po sebe ludia teda fanusikovia hadzali kamene …. ako ja nemam nic proti ferovej bitke oki … zidime sa na luke a nalozme si kolko kto znesie🙂 ale hadzat po sebe kamene?

  23. kamene su predohra a kedze demokracia ti prekazi veskere pokusy sa slobodne stretnut na bojovom poli,lese,….v skupinovom boji(preco jeden na jedneho?)tak to konci ako to konci

  24. no dobre ale kamene??? ide tam o bitku ci o prizabitie sa? Uz som co to pocula o tych bojoch na luke a pokial mam dobre info tak to malo vzdy presne pravidla, ziaden zbrane, ziadne kopanie do cloveka na zemi a podobne.

  25. Ja sa kvôli takýmto fanúšikom bojím ísť na futbal a nebodaj zobrať so sebou vnuka. Čo to má spoločného so športom? Nerozumiem tomu. Veď my, staršia generácia, sme si vždy so súperovými fanúškami podebatili, pokritizovali, aj keď mal každý iný názor. Ale biť sa, nadávať si, ničiť majetok? Veď títo tiež-fanúškovia škodia klubu! Tie bezpečnostné opatrenia a pokuty musí klub zaplatiť! Tak akí sú to fanúškovia- nepriatelia klubu a športu!!! Čudujem sa, že sa to nerieši razantnejšie: okamžute na štadióne odsúdiť, vrhnúť reťaze na nohy a nútené práce pre spoločnosť!!! Športom za priateľstvo medzi národmi!!!

  26. byt neonacista znamena byt nepriatelom ludstva

  27. Zdravím Vás, na fanúšikov platí len jedno, tvrdy obušok a len mlátit a mlátit, inak im slušné chovanie do hlavy nevtlačíš. Pri prechode bránou by som nariadil preventívne úder obuškom každého fanúšikovi, aby vedel čo ho čaka ak sa nebude dobre správať.
    Inak tie nevychované hovada tazko skrotíte.

Pridaj komentár

