O eutanázií

eutanaziaNedávno pobúrilo írsku odbornú i laickú verejnosť pozvanie profesora Lena Doyala prednášať na Cork University Hospital na tému “Prečo by mala byť eutanázia legalizovaná?”.

Profesor emeritus Len Doyle uvádza: “Niektorí podporovatelia eutanázie ostávajú v tichosti ohľadom nedobrovoľnej eutanázie, pravdepodobne preto, že veria, že sústredenie sa na dobrovoľnú eutanáziu ponúka lepšie šance na legalizáciu. Oponenti dobrovoľnej eutanázie by mali podporovať nedobrovoľnú eutanáziu za vhodných podmienok a so správnou reguláciou.”

O čo ide? Profesor Doyle má na srdci šetrenie štátneho rozpočtu, preto hlása legalizáciu nedobrovoľnej eutanázie (teda eutanáziu aj bez súhlasu pacienta) v snahe ušetriť finančné prostriedky u nevyliečiteľne chorých pacientov, ktorých liečba je neúmerne drahá.

Nuž, čo na to povedať. Bez ohľadu na akúkoľvek legalizáciu takejto formy eutanázie ide o VRAŽDU. Pacient, ktorého jediným problémom je nevyliečiteľná, ťažká choroba, má stále nádej, ale hlavne PRÁVO na život. A napriek istému, síce ťažko pochopiteľnému pragmatizmu, dovolím si povedať, že zástancovia takejto formy eutanázie, čiže NEDOBROVOĽNEJ EUTANÁZIE, by mali byť naším príkladom a eutanázovaní ako prví. Na čele s profesorom Doylom.

Je skutočne neslýchané, čo títo liberáli dokážu v dnešnom svete propagovať. Kto dáva lekárovi právo rozhodovať o živote iného? Rozhodne nikto. A aj keby sme ešte čisto v rovine teórie pripustili, že táto myšlienka nedobrovoľnej eutanázie istú opodstatnenosť, nachádzame sa na nebezpečnej ceste späť do minulosti. Pretože potom by sme si mohli položiť otázku: Je finančne výhodné a vhodné udržiavať pri živote mentálne retardovaných príslušníkov spoločnosti?.

Eutanázia má však dva rozmery, ktoré tuná treba pre objektívnosť spomenúť. Musíme hlavne spomenúť fakt, že práve neochota uznať isté základné princípy hlavne kresťanskými veriacimi vyvoláva v nekresťanskej časti obyvateľstva nepriateľskú atmosféru voči Bohu.

Ide totiž o to, že na rozdiel od nedobrovoľnej eutanázie, čo by bola skrátka a dobre len legislatívou povolená vražda, dobrovoľná eutanázia má mať svoje miesto v medicíne ako výnimočný, konečný prostriedok. Viem si predstaviť kresťanských čitateľov, týmto mojim výrokom pohoršených, avšak, AVŠAK, moji drahí priatelia…

Treba si uvedomiť jeden fakt. Skutočného kresťana by otázka dobrovoľnej eutanázie trápiť nemala. To znamená, že skutočný kresťan vytrvá až do posledného momentu. Veríme totiž, že život je dar od Všemohúceho Boha.

Ale čo neveriaci? Tí takéto zábrany nemajú, pre nich je ich telo a život len zhluk atómov, buniek a nejakých neurónových elektrochemických reakcií. Čo ak sa on rozhodne, v ťažkej chorobe a bolestiach, že chce dobrovoľne odísť?

Či sa nám to ako veriacim v Boha páči alebo nie, má na to právo. Neveriaci totiž neverí v dar života, a keďže jeho život patrí jemu – sui iuris, bohužiaľ, nepustí – má právo sa rozhodnúť, ako so svojim životom naloží. Preto, aj keď ako kresťan, v spoločenskom meradle uznávam, že nevyliečiteľne chorý človek má právo o ukončenie svojho života požiadať a za predpokladu, že je toto jeho rozhodnutie učinené pri plnom vedomí, zapísané, overené etc., má mu byť vyhovené.

Nechápte ma zle. Rád by som bol, ak by takéto témy spoločnosť riešiť ani nemusela. Rád by som, aby celá naša spoločnosť nasledovala kresťanskú cestu, kresťanský štýl života, so všetkým zlým, i dobrým, čo život prináša. To však neznamená, že vzhľadom na naše presvedčenie budeme iným upierať to ich. Aj keď sa práve z ich strany mnohí snažia to naše obmedzovať a postihovať.

7 odpovedí

  1. niesom síce veriaci človek (v boha kresťanstvo nepodlím sa) ale verím, že vždy je možnosť uzdravenia človeka, ktorý je vážne chorý, zranený alebo v kóme. už neraz sa stalo že človek sa prebral po 10 rokoch kómy alebo dostal sa von zo zákernej choroby treba takým ľudom dať šancu a hlavne vlastná rodina by sa o takých ludi mala starať a podporovať ich v tom. čo ak by ten prof. Doyle mal 90 rokov nevedel by sa hýbať rozprávať a jeho milovaná rodina by požiadala o eutanáziu? alebo vnuk by mu do oči povedal dedko ked raz budes starý a chorý tak ťa dáme odpojiť . Vtedy by ho to hned prešlo.

  2. Tak toto sú minimálne polemické vyjadrenia.
    Veľa kresťanov verí, že nikomu z ľudí nie je dané právo život vziať, považujú to za hriech. Rovnoko sa stavajú k tomu či má človek právo ukončiť vlastný život. V kresťanskom ponímaní (ponímaniach) má bolesť svoj nezastupiteľný význam. Mnohí kresťania trápenie, bolesť a chorobu, ktoré ich postretnú obetujú za niečo, alebo za niekoho. Prijatie dobrovoľnej eutanázie je v rozpore s ich presvedčením. Niektorí dokonca chápu bolesť ako dar a cez jej obetovanie to chápu až ako boj proti zlu. To je trochu komplikovanejšia téma. V skretke je to paralela k obeti Ježiša Krista, podľa ich viery Božieho syna, ktorý svojou bolesťou vykupuje (sníma) hriechy ľudí (sveta). K tomuto je veľa zdrojov.
    Okrem toho je tu aj druhá vec a to je vykonanie eutanázie. Kto ju vykoná? Ja nie. Ale veď máme aj ľudí, ktorí by ju vykonali, takže už je všetko v poriadku?

  3. Anonym, myslim, ze v clanku sa jednalo hlavne o dobrovolnu eutanaziu neveriacich – veriaci na nu nikdy nepristupi (respektive je to pre nich hriech, ako si poznamenal).
    Druha vec, kto vykona eutanaziu. Kedze dobrovolna eutanazia je dobrovolna iba pri cloveku, ktory je pri zmysloch, mal by ju vykonat sam. Pri paralyzovanych ludoch by to bol urcite problem, ale urcite sa najde nejaky doktor, ktory s tym problem mat nebude – vid potraty.

  4. ked uz si nemozeme vybrat ci sa vobec narodime ,mali by sme mat aspon moznost rozhodnut kedy ako a preco zomrieme

  5. Eutanazia by mohla byt velmi uzitocna. jeden zbytocny jedlik napojeny na pristrojoch by po “vypnuti” usetril kopu prostriedkov pre tych co ich naozaj potrebuju. Nevidim dovod aby sa nejaka mentolka, ktora nie schopna za cely zivot vyslovit suvislu vetu pripadne si utriet rit zila 50rokov a vyzierala nase dane. Ludia s dedicnymi chorobami by sa nemali mnozit. V USA sa sterilizovalo az do 1949 a eugenika bola oficialnou vladnou agendou o Risi ani nehovoriac. Tato falosna humanita zaobalena do nabozenskych picicand nic nezmeni na tom, ze je to rozpoctovo efektivne a evolucne nevyhnutne. Ved aj tak je ludi ako mravcov. A silne pochybujem, ze tu niekto ma problem so ciganskymi sterilizaciami…..

  6. re Bivoj: Sterilizace lidí s chorobami je hloupost, krok proti přírodě. Právě různé choroby, syndromy a postižení jsou důsledkem evoluce. Příroda zkrátka “zkouší”, jak by nás lidi vylepšila, adaptovala k prostředí, učinila nás obranyschopnějšími.

    Samotný článek se mi jeví vcelku liberálně.

  7. re: Horst
    Mal som presne o tychot veciach debatu s jednym lekarom-kamarotm, ktory sa velmi zaujima genetiku…
    v skratke: evolucia sa prejavuje za cca 1000generacii. Tak preco to nevyskusat? na prirodu by som sa nespoliehal v ziadom pripade takto fatalisticky. Genom nie sice rozlusteny a my nemozeme vediet co je s cim pripojene lebo ako sa casto spomina: “od velkosti malicka moze zavisiet nejaky degenerativny syndrom”
    ale ked slachtime psov a kone nevidim dovod preco nie ludi…

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: